برای استفاده از میخ پرچ ابتدا بايد در محل اتصال سوراخی یکنواخت و دقیق در قطعات ايجاد کرد و پس از آن با استفاده از دستگاه پرچ كن عمليات پرچ كاری انجام گيرد. در انتخاب ميخ پرچ مناسب بايد دقت كافي صورت گيرد تا از بروز اشكالات در كار و اتلاف وقت و هزينه بی مورد جلوگيری شود. در ذيل مواردی که به کارگیری آن‌ها متضمن بهترین نتایج در عملیات پرچ کاری می‌باشد به اختصار توضيح داده شده.

استحکام کششی و برشی

با توجه طيف وسيعی از ميخ پرچ های موجود ، انتخاب ميخ پرچ مناسب جهت دستیابی به حداکثر استحکام مورد نیاز با در نظر گرفتن مقاومت كششي و برشي محصول مورد نظر حائز اهمیت می باشد.

img03
استحکام کششی
img022
استحکام برشی

ضخامت کار

یکی از مهمترین موارد قابل توجه در انتخاب سایز و نوع میخ پرچ، ضخامت کار یا قطعاتی است که بهم متصل می‌شوند. با توجه به جداول فنی می توان سایز و نوع میخ پرچ مناسب برای هر ضخامت کاری را انتخاب نمود. انتخاب صحیح میخ پرچ باعث ایجاد استحکام کافی در اتصال قطعات به یکدیگر می شود و از بیرون زدن سر میخ از محل پرچ کاری جلوگیری می‌نماید.

img01

میخ پرچ سر پهن

استفاده از ميخ پرچ سرپهن در مواردي توصيه مي شود كه اتصال بين يك قطعه فلزي با يك قطعه نرمتر مانند چوب يا پلاستيك مد نظر باشد. در اين صورت با استفاده از ميخ پرچ سرپهن (که اصطلاحا میخ پرچ واشر سرخود نامیده می شود) به دليل تقسیم فشارهای حاصله که بر سطح وسیعتری وارد می گردد، می تواند از آسيب رساندن به قطعه نرمتر جلوگيري کند. چنانچه استفاده از ميخ پرچ معمولي در اين شرايط مد نظر باشد ، توصيه مي شود جهت پرچ كاري مناسب از واشر فلزی استفاده شود تا اتصال از استحکام لازم برخوردار گردد.

img05-2

فاصله مناسب از لبه کار

جهت حصول نتیجه مناسب از عملیات پرچ کاری، فاصله مرکز سوراخ تا لبه کار بسته به نوع میخ پرچ مورد استفاده باید حداقل ۲ برابر قطر کلگی آن باشد.

labekar2

قطر سوراخ

يكی از مهمترین عوامل تاثير گذار در عمليات پرچ كاري اندازه قطر سوراخ محل پرچ است.
سوراخ مورد نظر جهت پرچ کاری باید بدون پلیسه و بر اساس جداول فنی باشد.

drilling-h3

محل انجام پرچ کاری

به منظور استحكام مناسب اتصال قطعات پروفيل، عملیات پرچ كاری بايد در قسمتی اعمال گردد كه فضای خالی بين پروفيل‌ها با قطعات مورد نظر وجود نداشته باشد.

img06-2

دستگاه پرچ کن

نازل پرچ کن می بایست متناسب با سایز میخ پرچ انتخاب شده باشد و برای حصول بهترین نتیجه، دستگاه پرچ کن باید بصورت کاملا عمودی قرار گیرد

img08-f3

کلمه مورد نظر خود را وارد نمایید و سپس دکمه enter را فشار دهید.